Kvalitet, miljö och arbetsmiljö

Kvalitetspolicy

Vi beställer och bereder produkter som uppfyller ställda krav på produkt.

Gör rätt från början

Vårt kvalitetsarbete bygger på synsättet ”att göra rätt från början”

Vårt kvalitetsarbete bygger på synsättet ”att göra rätt från början”. Därför präglas vårt arbete av en förståelse för kundens krav och önskemål genom högsta kompetens, vilket leder till rätt definiering av behov, därigenom bästa val av material och tillverkare.

Våra ledstjärnor är ett kostnadsbesparande synsätt med rätt produkt för alla applikationer som vi tillsammans utför genom ett väl genomarbetat verksamhetssystem.

Vår verksamhet sker efter tillämpliga författningskrav. Vårt kvalitetsarbete och kvalitetsledningssystem utvecklas genom ständiga förbättringar.

Alla medarbetare är i sitt dagliga arbete ansvariga för att kvalitetspolicyn följs.

Miljöpolicy

På Grafokett tar vi klimatförändringarna på största allvar och ser det som vårt ansvar att bidra till en hållbar framtid.

Vårt ansvar

Alla medarbetare är i sitt dagliga arbete ansvariga för att miljöpolicyn följs.

Vi har aktivt valt att följa FN klimat-konvention och Parisavtalet, samtidigt som vi inspireras av andra initiativ som strävar mot samma mål – att skydda vår planet för framtida generationer. Därför strävar vi varje dag efter att:

  • Integrera miljön i allt vi gör
    Våra beslut och handlingar är alltid grundade i ett hållbarhetsperspektiv som balanserar miljönytta med affärsmässighet.

  • Respektera och överträffa klimatmålen
    Vi uppfyller inte bara lagar och regler – vi överträffar dem och arbetar aktivt för att bidra till Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen.

  • Minska utsläpp i alla led
    Genom att välja hållbara lösningar och samarbetspartners gör vi smarta val som skyddar vår planet och minskar vårt koldioxidavtryck.

  • Inspirera och utbilda
    Våra medarbetare, kunder och leverantörer är nyckeln till förändring. Vi sprider kunskap och inspiration för att tillsammans skapa en grönare framtid.

  • Aldrig nöja oss
    Vårt miljöarbete är en ständig resa. Vi förbättrar och utvecklar oss kontinuerligt för att lämna ett positivt avtryck på världen och uppmuntrar våra intressenter att göra detsamma.

  • Visa Transparens
    Vi är öppna med våra avtryck och rapportera vår påverkan publikt i SME Climate Hub

Arbetsmiljöpolicy

En god arbetsmiljö är förutsättningen för arbetsglädje, hälsa och välbefinnande.

Arbetsglädje, hälsa och välbefinnande

Leder till goda interna och externa relationer med hög kvalitet och nöjda kunder.

Detta leder i sin tur till goda interna och externa relationer med hög kvalitet och nöjda kunder.

Lagstiftning och myndighetsregler ser vi som minimikrav.

Vår arbetsmiljö ska vara sådan att vi i vårt arbete jobbar aktivt för att eliminera faror och minska arbetsmiljöriskerna så ingen kommer till skada eller råkar ut för ohälsa ens till följd av ett livslångt arbete hos oss.

Det är vår önskan att alla anställda ska känna glädje vid tanke på sitt arbete.

Vi ska uppnå detta genom att aktivt stödja och betona varje medarbetares möjligheter att påverka arbetsmiljön genom att:

  • Ha ett tydligt ledarskap som stimulerar, stödjer, engagerar och motiverar.

  • Tillhandahålla säkra och hälsosamma arbetsplatser.

  • Ha mätbara gemensamma arbetsmiljömål som följs upp för att uppnå ständig förbättring av vår arbetsmiljö.

  • Ta tillvara varandras kompetenser samt utveckla dessa.

  • Ge alla möjligheter att efter egen vilja och förmåga ta eget ansvar och påverka sin egen arbetssituation.

  • Erbjuda samtliga medarbetare en möjlighet till samråd och medverkan i vårt arbetsmiljöarbete

  • Sträva mot att arbetet ska kännas meningsfullt för alla.

  • Tänka på och verka för att alla ska känna sig behövda.

  • Skapa goda sociala kontakter med tydlig och öppen kommunikation.

  • Bemöta varandra med respekt och aldrig acceptera någon form av kränkande särbehandling

  • Regelbundet undersöka vår fysiska och psykosociala arbetsmiljö.

Vårt certifikat som bevis

ISO 9001:2015 140001:2015 45001:2018

”Maximal kundtillfredsställelse med kunden i centrum har alltid varit vårt övergripande kvalitetsmål , och nu tar vi nästa steg i vårt förbättringsarbete. Miljöfrågor ligger oss nära om hjärtat, men vi får inte glömma bort att den fysiska, psykiska och sociala arbetsmiljön är minst lika viktig.
Med ISO 45001:2018 implementerat, gör vi det mer tydligt att även personalen, vår mest värdefulla resurs, skall stå centrum för leverera produkter, tjänster på en servicenivå som förhoppningsvis överträffar era förhoppningar
 ”

Med vänliga hälsningar

Daniel Nehl
CEO and Partner