3 tips för att undvika ”label hell” och spara pengar 💸
En plats som ingen vill vara på men där många företag ofta befinner sig
Ta dig från label hell FORT
Man skapar en etikettfil per artikel och etikett som skall skrivas ut. Men inte nog med det, ofta får personalen öppna ett program, manuellt ange/uppdatera datum, batch, serienummer osv innan man anger antal etiketter och skriver ut. Detta kan så klart vara ett bra sätt att testa och eventuellt komma i gång med att skapa snygga etiketter för branschen man verkar inom. Men man skall så FORT SOM MÖJLIGT tänka större med sin etikettlösning för att undvika att skapa ett administrativt monster den dag man behöver uppdatera en adress, en logotyp eller liknande som ofta finns med på samtliga etiketter.
3 tips för att undvika “label hell”, och spara pengar
Skapa i stället etikettmallar och harmonisera samtliga etiketter genom att se över antal etikettstorlekar och utseende, det blir enklare att underhålla och ofta blir förbrukningen billigare eftersom man köper större volymer av ett färre antal etikettstorlekar.
Genom att använda standarder inom den bransch man verkar inom ökar man spårbarheten, minimerar leveransproblem och gör att man undviker förvirring och felaktig tolkning av informationen på produkterna. Det underlättar också för kunder, personal och andra användare som kommer i kontakt med produkter
I ”Label heaven” skrivs etiketter ut automatiskt
I ”Label heaven” skrivs etiketter ut automatiskt, med information som hämtas utan att någon operatör behöver ange information mer är EN gång, alltid på rätt skrivare, på rätt plats och vid rätt tillfälle.
När nya produkter lanseras används samma etikettmall som till andra produkter och systemet gör jobbet åt dig.
Eftersom du dessutom bara har ett fåtal etikettstorlekar kostar varje etikettutskrift mindre så företaget tjänar mer pengar på varje produkt.
Läs mer om utmaningar med drivrutiner i den här artikeln
Läs mer om vikten av att standardisera etikettsystemet i den här artikeln